Friday, June 17, 2011

MENGENALPASTI KEPERLUAN PLAN PERLINDUNGAN TAKAFUL ANDA

PERTAMA, mengenalpasti kumpulan mana anda berada. Kumpulan yang dimaksudkan adalah seperti berikut :

  • Kumpulan 1 : Bujang dan baru memasuki alam pekerjaan.
  • Kumpulan 2 : Baru memasuki alam perkahwinan.
  • Kumpulan 3 : Berkeluarga dan mempunyai cahaya mata.
  • Kumpulan 4 : Umur pertengahan dengan anak-anak sudah besar dan sudah boleh berdikari.
  • Kumpulan 5 : Memasuki alam persaraan.

KEDUANYA, mengenalpasti jumlah komitmen sumbangan/caruman yang mampu dibuat, samada secara bulanan, suku tahunan ataupun secara tahunan. Best practise sebagai panduan, peruntukan yang dicadangkan adalah berdasarkan sekurang-kurangnya 10% daripada gaji bersih yang diterima.

KETIGANYA, adalah mengenalpasti kategori plan insuran/takaful yang perlu diutamakan. Berikut adalah cadangan kategori plan insuran/takaful mengikut keutamaan :

  1. Plan bagi perlindungan Perubatan (MAA Takaful SmartMedic 100).
  2. Plan bagi perlindungan mata pencarian/kesinambungan hidup akibat kematian, hilang upaya kekal atau mengidap penyakit kritikal. (MAA Takafulink, CancerCare).
  3. Plan pendidikan anak. (MAA Takaful Education).
  4. Plan untuk perlindungan akibat kecederaan daripada kemalangan (Patina 77).

Setelah anda mengenalpasti kategori plan & kumpulan mana anda berada, baru anda akan masuk ke langkah KEEMPAT iaitu menghubungi konsultan yang mempunyai tauliah bagi mendapatkan penjelasan lanjut berkenaan spesifikasi plan secara terperinci termasuk komitmen kewangan yang perlu disumbangkan. Perlu diingat, dalam realitinya tiada satu plan yang sesuai untuk semua (NO SINGLE PLAN CAN FIT ALL).

RM50 ke, RM100 ke, RM150 ke atau lain-lain amaun yang biasanya dicadangkan oleh pihak konsultan dalam pamplet sewajarnya hanya dijadikan sebagai panduan, bukan pilihan!. Murah atau mahal sepatutnya tidak dijadikan kriteria utama apabila memilih plan insuran/takaful, tetapi harus berdasarkan spesifikasi plan yang yang paling menepati kehendak dan keperluan semasa anda dengan budget yang ada!




0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Blogger Templates