Thursday, June 16, 2011

BAGAIMANA MENGEKALKAN PENDAPATAN WALAUPUN ANDA TIDAK LAGI BERUPAYA ATAU TELAH MENINGGAL DUNIA?

Bagi umat Islam, pengagihan wang pampasan daripada polisi Takaful ataupun boleh dikategorikan sebagai harta pusaka tertakluk kepada hukum faraid yang akan diagihkan kepada waris-waris mengikut bahagian yang telah ditetapkan. Oleh yang demikian, wang pampasan tersebut bukan sepenuhnya ataupun 100% diterima oleh isteri/suami dan anak-anak.

Tetapi untuk memudahkan pemahaman pembaca, dengan mengandaikan bahawa waris-waris lain seperti ibu bapa & adik beradik bersepakat & bersetuju menyerahkan semua hak daripada wang pampasan yang diterima kepada keluarga arwah bagi membolehkan mereka meneruskan kehidupan, berikut adalah amaun perlindungan asas Takaful yang diperlukan berdasarkan andaian dibawah:

· Gaji terakhir bulanan arwah = RM 3,000.00
· Kos pengebumian = RM 10,000.00
· Kos guaman pengurus amanah = RM 5,000.00
· Jumlah hutang piutang / pinjaman arwah = RM 35,000.00
· KWSP arwah = RM 50,000.00
· Wang simpanan & pelaburan arwah = RM 50,000.00
· Kadar anggaran dividen tahunan = 10%

Oleh yang demikian, Jumlah perlindungan asas takaful yang diperlukan ialah RM410,000.00


Dengan jumlah wang pampasan sebanyak RM 410,000, segala urusan pengebumian, hutang piutang dan lain-lain kos berkaitan dapat dilangsaikan, dengan simpanan sebanyak RM100,000 (KWSP & simpanan/pelaburan) yang boleh digunakan sebagai perancangan untuk pembiayaan pendidikan anak-anak kelak.

Disamping itu, sekiranya baki wang pampasan sebanyak RM 360,000 dapat dilaburkan semula dengan andaian kadar dividen yang diterima adalah sebanyak 10% setahun, keluarga arwah akan terus-menerus menerima duit perbelanjaan bulanan atau ‘duit pencen’ sebanyak RM 3,000 setiap bulan (sama seperti semasa arwah masih ada) tanpa mengusik sedikit pun wang pampasan tersebut! Ini secara tidak langsung telah bertindak sebagai income generator kepada keluarga arwah.

Anda pasti bersetuju, bukan?



0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Blogger Templates